Co powinien zawierać i kiedy przeprowadzić Audyt SEO?

Co powinien zawierać i kiedy przeprowadzić Audyt SEO?

Przeprowadzenie Audytu SEO jest zazwyczaj pierwszym krokiem, gdy decydujemy się na podjęcie współpracy z zakresu optymalizacji i pozycjonowania witryny. Dlaczego Audyt SEO jest taki ważny, ile powinien kosztować, od czego zależy jego cena i kiedy należy go przeprowadzić? Na te i inne pytania znajdziecie odpowiedź poniżej!

Czym jest Audyt SEO?

Audyt SEO jest dokumentem podsumowującym sprawdzenie witryny internetowej pod kątem jej optymalizacji dla wyszukiwarek internetowych. Dokument powinien zawierać szereg analiz, porównań i konkretnych rekomendacji, których implementacja pozwoli dostosować witrynę do najnowszych wytycznych wyszukiwarek (głównie wyszukiwarki Google). Bardzo często, wdrożenie rekomendacji optymalizacyjnych pozwala na wzrost widoczności witryny w organicznych wynikach wyszukiwania. Opracowany przez specjalistę dokument powinien odpowiadać na podstawowe pytania:

– Jak w chwili obecnej wygląda moja witryna z punktu widzenia SEO?

– Jakie odnośniki prowadzą do mojej witryny?

– Czy witryna odnotowała spadki widoczności na przestrzeni czasu, spowodowane karami związanymi z aktualizacjami algorytmów Google?

– Jak wygląda moja witryna na tle konkurencji?

– Jakie błędy optymalizację posiada moja witryna?

– Jakie błędy techniczne posiada moją witryna?

– Co powinienem poprawić w pierwszej kolejności, czyli priorytety zadań do wykonania.

– Co powinienem zrobić, aby moja witryna wyglądała lepiej na tle konkurencji.

Co powinien zawierać Audyt SEO?

Zakres Audytu SEO powinien być zawsze ustalony indywidualnie z klientem. Przyjmuje się, że każdy Audyt SEO powinien zawierać analizę widoczności domeny, porównanie do konkurencji, analizę linków przychodzących, konkretne wytyczne optymalizacyjne, oraz priorytety zmian. Dodatkowo, dokument może być rozszerzony o inne elementy, ważne z punktu widzenia SEO, np:

– Audyt pozycjonowania czyli analizę podjętych dotychczas działań z zakresu SEO/pozycjonowania. Określenie jakie działania, mające na celu poprawę widoczności były do tej pory wykonywane i czy były one zgodne z wytycznymi dla webmasterów.

– Audyt treści czyli sprawdzenie wszystkich treści występujących w serwisie. Określenie stopnia ich optymalizacji, występowania słów kluczowych, a także użyteczności czy poprawności językowej.

– Link detox czyli dogłębną analizę wszystkich linków przychodzących. Wytypowanie niskiej jakości linków, zebranie w dokumencie tekstowym i przesłanie do narzędzia Disavow Tool.

– Zaplanowanie strategii SEO czyli przygotowanie gotowej strategii rozwoju portalu, którą klient będzie realizował we własnym zakresie.

– Keyword research czyli głęboką analizę i dobór słów kluczowych. Wytypowanie słów kluczowych dla stron kategorii, produktów, usług, potrzeb, bloga. Określenie, na jakie słowa kluczowe witryna klienta jest nie wyświetlana, a z powodzeniem wykorzystuje je konkurencja.

Ile kosztuje Audyt SEO?

Koszt Audytu SEO jest uzależniony od kilku czynników, które zawsze są brane pod uwagę podczas przygotowywania oferty. Cena Audytu SEO zależy głównie od:

– Wielkości serwisu (ilości podstron HTML).

– Ilości zaindeksowanych podstron (dodanych do indeksu Google).

– Przeznaczenia serwisu (strona wizytówka, e-commerce, blog, forum).

– Branży strony analizowanej (branże finansowa, zdrowotna oraz „dla dorosłych” posiadają .szczególne restrykcje i czynników branych pod uwagę jest więcej).

– Ilości funkcjonalności występujących w serwisie.

Oczywiście im większy serwis, bardziej złożony i posiadający większą ilość podstron w indeksie, tym cena Audytu SEO jest odpowiednio większa. Wszystko sprowadza się do czasu, jaki specjalista potrzebuje na całościową analizę oraz narzędzi z których będzie musiał skorzystać.

Orientacyjne ceny zostały przedstawione w tabeli poniżej:

W przypadku ogromnych serwisów (kilkaset tysięcy podstron) potrzeba dodatkowo dokupić wydajny serwer, aby mieć możliwość całościowego crawlu, czyli dotarcia do wszystkich podstron znajdujących się w serwisie oraz ich oceny.

Kiedy przeprowadzić Audyt SEO?

Audyt SEO można przeprowadzić w dowolnym czasie, nie ma co do tego żadnych ograniczeń. Jest jednak kilka szczególnych momentów, kiedy specjaliści mocno rekomenduje przeprowadzenie Audytu SEO:

– W chwili rozpoczęcia współpracy z agencją/specjalistą SEO, aby sprawdzić stan optymalizacji serwisu oraz jeszcze przed podjęciem działań content marketingowych bądź link buildingowych, mieć prawidłowo zoptymalizowany serwis, zgodny z wytycznymi Google.

– W momencie zauważenia znaczących spadków widoczności organicznej, ruchu, bądź pozycji serwisu na najważniejsze słowa kluczowe

– W momencie planowania dużych zmian, takich jak na przykład zmiana domeny, zmiana CMS, migracja serwisu. Po przeprowadzeniu całego procesu, zalecany jest Audyt SEO.

– W momencie wdrożenia znaczących zmian w serwisie (dodanie stron kategorii, zmiany w nawigacji serwisu, zmiany w menu głównym, dodanie dużej ilości produktów, wdrożenie nowych funkcjonalności, zmiany serwerowe)

– Profilaktycznie raz na pół roku bądź raz na rok, aby zweryfikować czy serwis podąża za aktualnymi wytycznymi dla webmasterów oraz czy dodanie/usuniecie nowych lub starych podstron w tym czasie nie spowodowało błędów technicznych.

Ile trwa przygotowanie Audytu SEO?

Czas jaki potrzebuje specjalista na całościowe przygotowanie dokumentu zależy głównie od wielkości serwisu oraz zakresu, jaki został ustalony z klientem. Orientacyjny i szacunkowy czas standardowego Audytu SEO został przedstawiony poniżej:

Niewielka strona: 7-14 dni

Średniej wielkości serwis: 14-21 dni

Duży serwis: 21-28dni

Ogromny serwis: Minimum 30 dni

Podsumowując: Audyt SEO jest niezwykle istotną usługą, szczególnie w momencie rozpoczynania współpracy pomiędzy agencją, a klientem. Przygotowanie dokumentu, pozwala dogłębnie zapoznać się z badanym serwisem, poznać jego mocne i słabe strony, a także siłę najbliższej konkurencji. Audyt SEO możemy więc metaforycznie porównać do solidnych fundamentów, które trzeba postawić, zanim rozpoczniemy finalną budowę domu, a w naszym wypadku, zanim rozpoczniemy budowę widoczności i osiąganie sukcesów w wyszukiwarce.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *