Jak napisać dobry artykuł content marketingowy? Wyczerpujący brief to podstawa!

Jak napisać dobry artykuł content marketingowy? Wyczerpujący brief to podstawa!

W tekście tym nie będziemy skupiać się na technikach pisania. Nie będą również nas interesować sposoby budowania logicznego tekstu. Jeżeli myślisz, że zdradzimy Ci sposoby oczyszczania umysłu, pomagające skupić się na temacie, to również nie powinieneś czytać tego artykułu. Artykuł ten będzie bazą wiedzy dla copywriterów, ale przede wszystkim bazą pytań dla klientów, na jakie powinni odpowiedzieć, zanim zlecą pisanie tekstów do kampanii content marketingowej.

 

Teksty na stronę internetową żale klientów i frustracje copywriterów

Pisanie tekstów na zlecenie to trudna sztuka, pełna kreatywnej pracy twórczej. Proces ten wymaga dużego skupienia i czasu, więc lepiej od razu poznać oczekiwania klienta, by oszczędzić sobie poprawiania błędów, których można było uniknąć. Wystarczyło przecież poprosić zlecającego o odpowiednie wytyczne i materiały, pozwalające sprecyzować oczekiwania i bazę merytoryczną, niezbędną do fachowego ujęcia tematu.

Patrząc z perspektywy zlecającego, zarówno teksty na stronę www, jak i na portale zewnętrzne powinny być wykonane w perfekcyjny sposób, ponieważ są one wizytówką jego brandu. Jeśli więc jesteś klientem, to pewnie trzymasz się żelaznej zasady: płacę, więc wymagam! (oczywiście, to bardzo dobrze!) Pamiętajmy jednak o tym, że copywriter może nie być tak biegły w danej tematyce (nie jest łatwo znaleźć osobę, piszącą teksty specjalistyczne np. w dziedzinie ochrony środowiska na temat rozkładu celulozy w procesie recyklingu). Trzeba również brać pod uwagę małe potknięcia merytoryczne, których można było uniknąć, np. dostarczając materiały edukacyjne, osobie piszącej dla nas teksty.

Jak napisać dobry artykuł content marketingowy? Odpowiedź nasuwa się sama: jedyne co może nam pomóc, to doprecyzowanie oczekiwań zlecającego i połączenie ich z wizją piszącego.

Brief dla copywritera: jakie pytania powinien zawierać?

Pisanie tekstów to sztuka łączenia informacji, które skłonią odbiorcę do zakupu, a także  (bądź tym samym) usatysfakcjonują klienta, zlecającego napisanie artykułu bądź innego tekstu użytkowego. Dlatego zanim zlecisz kampanię content marketingową, przemyśl, czego od niej oczekujesz.

Udzielenie odpowiedzi na kilka podstawowych pytań, przyspieszy czas realizacji projektu, a także pomoże ograniczyć nieporozumienia podczas budowania treści.

Oto lista pytań, na które powinieneś odpowiedzieć, zanim zlecisz pisanie tekstów:

  1. Jaki jest najważniejszy aspekt, wyróżniający twoją firmę/produkt na rynku?
  2. Czy posiadasz badania rynkowe/statystyczne/odpowiedzi z ankiet, które mogą być przydatne przy budowaniu treści?
  3. Czy dysponujesz materiałami dodatkowymi/marketingowymi uzupełniającymi wiedzę na temat produktu/firmy/tematu tekstu?
  4. Czy prowadziłeś już podobna kampanię content marketingową i posiadasz teksty/artykuły, z których byłeś szczególnie zadowolony?
  5. Jakie firmy uważasz za swoją bezpośrednią konkurencję?
  6. Jaka jest grupa docelowa, do której ma trafić dany tekst?
  7. Czy potrzebujesz tekstów, które będą publikowane na Twoja stroną, czy będą to publikacje zewnetrzne?
  8. Ile tekst powinien mieć znaków? Jeżeli piszemy artykuł na stronę klienta, czy są jakieś ograniczenia ze strony cms ew witryny?
  9. Czy lead powinien posiadać ograniczoną ilość znaków?
  10. Jaki jest główny cel tekstów? (zmiana komunikacji marki/produktu, wprowadzenie produktu/marki na rynek, zdobywanie nowych klientów, budowanie świadomości marki, zmiana postrzegania marki, inne)
  11. Jaka jest komunikacja marki/brandu/produktu? Czy istnieje baza słów, których nie wolno używać i baza słów, które koniecznie powinny zostać wykorzystane?
  12. Jakie najważniejsze informacje teksty powinny przekazywać, co powinny komunikować?
  13. Jakim językiem tekst powinien być napisany? (poważny, naukowy, specjalistyczny, zabawny, itp.)
  14. Czy jest to kampania zasięgowa czy link buildingowa?
  15. Czy mamy dodatkowe fundusze na wsparcie kampani z zewnątrz?
  16. Czy oprócz kampanii content marketingowej będą równolegle prowadzone dodatkowe działania wspierające? np. kampania telewizyjna
  17. Czy masz jakieś dodatkowe pytania/informacje, niezbędne do powstania tekstu?
  18. Czy klient posiada jakiekolwiek narzędzia, które moglibyśmy wykorzystać we wspieraniu contentu? (własna baza e-mailowa, kanały social media, aplikacja mobilna)
  19. Czy są jakieś tematy/zagadnienia, których nie powinnismy poruszać? Ewentualnie, czy jest coś o czym powinniśmy wiedzieć zanim zaczniemy tworzyć treść?

Dobry tekst content marketingowy to taki, który zadowoli odbiorcę i skłoni go do podjęcia procesu zakupowego, a także przekroczy oczekiwania klienta. Drugiego założenia na pewno nie zrealizujemy, gdy artykuł będzie po raz kolejny wymagał poprawek, ponieważ wizje zlecającego i copywritera będą kompletnie się mijać. Jeżeli chcesz tego uniknąć, musisz sporządzić listę pytań i odpowiedzi (brief dla copywritera), które pomogą wypracować kompromis. Przy czym bezwzględnie należy pamiętać, że na pierwszym miejscu musimy stawiać naszych czytelników (czyli potencjalnych klientów), to ich komfort czytania i przyswajania treści powinien być brany pod uwagę w pierwszej kolejności.

A Wy jakie macie doświadczenie przy budowaniu brifu dla klienta? Zapraszam do komentowania.

2 thoughts on “Jak napisać dobry artykuł content marketingowy? Wyczerpujący brief to podstawa!

  1. Chyba wszystkie pytania zebrane w jednym miejscu,ale raczej są do pytania na, które klient powinien sobie odpowiedzieć przed zleceniem kampanii agencji. Część z odpowiedzi bardzo się przydaje przy pisaniu tekstów.
    P.S.
    akurat temat rozkładu celulozy nie jest aż tak trudny 😉

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *